سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... مرا به کسالت درعبادتت، کوری از راهت و بیرون شدن از طریق محبّتت، مبتلا مکن . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :28
کل بازدید :137042
تعداد کل یاداشته ها : 134
103/2/17
8:20 ع
موسیقی

این سوال تو وبلاگ کوهپایه به یه صورت دیگه مطرح شده بود و نویسنده مطلبی رو در این مورد نقل کرده بود . مطلب آورده شده در اون وبلاگ رو نپسندیدم . چون در کل با خود صورت مسئله مشکل دارم . از طرفی چون به نظرم موضوع مهمی اومد تصمیم گرفتم نظرم رو در وبلاگ خودم بیان کنم .

 

دخترها بهترند یا پسرها ؟ دخترها از پسرها بهترند ؟ یا نه پسرها از دخترها بهترند ؟

 

من می خوام بگم اصلا طرح یه همچین سوالاتی درست هست ؟ آیا یه همچین مقایسه ای صحیحه ؟ مقایسه چه زمانی درست هست ؟ تا اون جایی که یادم میاد مقایسه زمانی درست هست که دو طرف مقایسه از یک جنس و یک سنخ باشن . مثلا نمی تونیم بگیم ماه بهتره یا خورشید ؟ یا گاو بهتره یا گوسفند ؟ این نوع مقایسه خیلی کلی هست . آره ما می تونیم این طور مقایسه کنیم که : خورشید نور بیشتری داره یا ماه ؟ یا گاه بیشتر شیر میده یا گوسفند ؟

در مورد انسان ها هم همین طور هست . ما نمی تونیم بگیم دخترها بهترند یا پسرها ؟ چون هر کدوم ویژگی ها و کارکردهای خودشون رو دارن . طوری که هیچ کدوم نمی تونه جای اون یکی رو بگیره . به نظرم ما فقط زمانی می تونیم دخترها و پسرها رو با هم مقایسه کنیم که به جنبه های انسانی اون ها توجه کنیم . جنبه هایی که ربطی به جنسیت اون ها نداره . مثلا می تونیم بگیم : بین این دختر و پسر کدوم صادق تر هست ؟ یا کدوم مهربون تره ؟ خلاصه سوالاتی از این قبیل . ویژگی های انسانی چیزهایی هستن که هیچ ربطی به جنسیت ندارن . صداقت ، گذشت ، بخشش ، محبت و ... حتی دروغگویی ، خیانت ، دورویی هیچ ربطی به جنسیت ندارن . همون قدر که یه دختر می تونه مهربون باشه یه پسر هم می تونه ...

متاسفانه تو جامعه ما این مقایسه اشتباه بین دختر و پسر خیلی جا افتاده و این خیلی بده . شاید یکی از دلایلش همین باشه که دخترها روز به روز بیشتر به سمت کارهای مردونه می رن و از کارهایی که مخصوص یه زن هست فاصله می گیرن . چون می بینن اونها رو با خودشون مقایسه نمی کنن . انگار یه زن هرچی به یه مرد شبیه تر باشه موفق تر و بهتره . به نظر من زنان جامعه ما بیشتر از اینکه بخوان یه زن موفق باشن می خوان یه مرد موفق باشن . و تمام این مشکلات به همون قیاس اشتباه برمی گرده .


85/12/20::: 7:26 ص
نظر()
...